30
jun

Tegenwoordig heb je handige apps voor van alles en nog wat. Ik gebruik ze zelf ook steeds vaker. Gemak dient tenslotte de mens.

Walstroomplatform
Want wist je dat schepen in diverse havens gebruik maken van stroomvoorziening die werkt op basis van een 3G-verbinding? Het bedrijf Techelec uit Antwerpen maakt dat mogelijk met behulp van het Techmetrys walstroomplatform. Volgens Europese richtlijnen moeten schippers elektriciteit verplicht aan de kade afnemen (ze mogen in verband met de milieubelasting geen beroep meer doen op een dieselgenerator). Om dit technisch voor elkaar te krijgen, ontwierp Techelec in samenwerking met Schneider Electric en het Havenbedrijf in Antwerpen dit platform met elektriciteitskasten die op afstand worden gemonitord. Technici hoeven dus niet altijd ter plekke te zijn als er een probleem is.

Service via sms
De binnenschipper moet zich van tevoren registreren, zodat de facturatie vlot kan verlopen. Bij het aanmeren hoeft hij enkel het ENI-nummer van zijn schip en het aansluitingsnummer van het stopcontact via sms door te sturen. Hij krijgt meteen een sms terug met een servicemelding waarin staat of de verbinding is gelukt.

Waterlevering
Na ingebruikname van de elektriciteitsvoorziening waren het Havenbedrijf en de binnenschippers lovend over de werking van de kasten. Op dat moment werd voor waterlevering nog gebruik gemaakt van oude kasten waar je 50 eurocent in moest gooien voor een bepaalde hoeveelheid water. Je kent het principe vast wel van de douches op de camping.

Partners Schneider Electric
Dus toen er ook behoefte ontstond aan een geautomatiseerd systeem voor water met een rekening achteraf, ontwikkelde de tak Walstroom van Techelec een soortgelijk systeem voor drinkwatervoorziening op schepen. Opnieuw betrof het een samenwerking met Schneider Electric. En aangezien Hitma de veldinstrumenten van Foxboro levert (ook wij zijn partner van Schneider Electric), werden wij ook bij dit bijzondere project betrokken voor de flowmeting. Als Schneider-partners hebben we elkaar als het ware gevonden. Daarnaast werken Zeeland Seaports en Park-line mee aan het ‘walwaterplatform’.

Eerste unit in gebruik
Deze week was het zover: De eerste unit werd in gebruik genomen in de haven van Vlissingen. En ik mocht daar als leverancier van de magnetische flowmeter van Foxboro bij aanwezig zijn. Er is voor een magnetische flowmeter gekozen, omdat water een geleidende vloeistof is. Met een magnetische flowmeter kun je dus uitstekend de hoeveelheid water meten die wordt afgetapt.

Het werkingsprincipe is eenvoudig: Schepen die water willen tappen, koppelen hun slang aan de kast die aan de kade staat. Ze drukken op de groene startknop om water te tappen en gebruiken de rode stopknop als ze klaar zijn. Met een groen of rood lampje wordt aangetoond of het proces goed verloopt of dat er een storing is.

Handige app
Het betalingssysteem dat aan het systeem is gekoppeld, wordt beheerd door Park-line. De schippers kunnen met een app inloggen en zodra er op de startknop wordt gedrukt, gaat het water stromen. De magnetische flowmeter van Foxboro meet de watercapaciteit. Het instrument is gecertificeerd volgens wettelijke richtlijnen. Met een druk op de rode knop stopt de waterlevering en wordt via Park-line de rekening opgemaakt. 

Flowmeter van Foxboro
Een modem zendt gegevens van de flowmeter naar Techelec en zij sturen het weer door naar Park-Line. Voor de uitlezing van de gegevens wordt gebruik gemaakt van Modbus-protocol. Bij stroomuitval schakelt het systeem over op een batterij. Er gaat dan automatisch een bericht naar Techelec. Ter beveiliging zit er een alarm op de deur van de kast. Zo kan de werking niet worden gesaboteerd. De leidingen zijn beschermd om in de winter bevriezing tegen te gaan.

Het is mooi om te zien dat een bijzonder samenwerkingsverband schippers die havens van Zeeland Seaport aandoen ontzorgt bij het verkrijgen van schoon drinkwater. De volgende stap is een soortgelijke oplossing voor het terugnemen van afvalwater, bijvoorbeeld van cruiseschepen. Ik volg deze ontwikkelingen met grote belangstelling.

Marco Mogendorff

Marco Mogendorff
Marco Mogendorff
Techelec en Zeeland Seaports
Vlnr: Jack van Belzen (Zeeland Seaports), Mark de Mare (Techelec) en Bas de Pagter (Zeeland Seaports)
Eerste unit walwaterplatform in gebruik in Vlissingen
Eerste unit walwaterplatform in gebruik in de haven van Vlissingen.
Kast voor watervoorziening in havens
Kast voor watervoorziening in havens met magnetische flowmeter van Foxboro (Techelec, Zeeland Seaports en Park-line)
Watervoorziening voor schepen in haven Vlissingen
Schip tapt water in haven van Vlissingen
Walwaterkast Techelec
Walwaterkast Techelec voor watervoorziening op schepen.
Foxboro magnetische flowmeter
Magnetische flowmeter van Foxboro, geleverd door Hitma, in watertapkast van Techelec in haven van Vlissingen.
Techelec en Zeeland Seaports
Vlnr: Jack van Belzen (Zeeland Seaports), Mark de Mare (Techelec) en Bas de Pagter (Zeeland Seaports)
Schip in haven Vlissingen bij watertappunt Techelec
Schip in haven Vlissingen bij watertappunt met de heren De Mare en Van Belzen van Techelec en De Pagter van Zeeland Seaports.
Vorige pagina
Terug naar weblog
  • Hoe werkt veerveiligheid? (safety valves) Hitma Process
    Strahman brilflenzen (line blinds) Hitma Process
    Foxboro S-serie druktransmitter Hitma Process
naar boven
zoeken
Direct contact 0297 514810